De Reis naar Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Nijnatten - WaarBenJij.nu De Reis naar Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Nijnatten - WaarBenJij.nu

De Reis naar Helsinki

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

03 September 2014 | Finland, Helsinki

Hoi iedereen!

Dit is de eerste keer dat ik een blog ga schrijven/bijhouden, dus sorry als het niet geheel bevalt. Makkelijke aan dat is dan gewoon besluiten om niet verder te lezen en alles maar persoonlijk te vragen, wat ik ook erg gezellig vind!
Mijn eerste week in Helsinki is voorbij gevlogen! Hoewel niet alles helemaal vlekkeloos is verlopen, moet ik zeggen dat ik ook geen gigantische problemen heb gehad tot nu toe. (even afkloppen)
Ik ben dinsdag 26 augustus om 10:25 vertrokken en kwam om 11:50 aan op Kopenhagen voor een tussenstop van een uur. Ik kan dus nu officieel zeggen ook in Kopenhagen te zijn geweest. Mijn volgende vlucht vertrok om 13:15 (lokale tijd is 1 uur later in zowel Kopenhagen als Helsinki) en kwam in Helsinki aan om 15:50. De vluchten waren perfect, het waren kleine vliegtuigen en zelfs die waren nog niet vol. Dus de eerste keer had ik de middelste stoel naast me ook vrij en de tweede vlucht zat ik naast niemand, erg luxe dus .
Toen was er echter een kleine persoonlijke ramp.. Bij een aantal mensen van mijn vlucht hadden ze een fout gemaakt met de bagage…… je raadt het al, ook met mijn bagage. Die stond dus nog in Kopenhagen en ze wisten niet of het met de volgende vlucht 2 uur later zou aankomen, of midden in de nacht. Het tweede scenario zou voor mij betekenen dat ik niet naar de eerste introductiedag zou kunnen omdat ik dan op de bagage moest wachten in het hostel. Gelukkig besloot ik maar al mijn hoop te vestigen op de volgende vlucht van Kopenhagen en jahoor 2,5 uur later stond ik geheel compleet met alle bagage te wachten op de taxi.
Na een ritje met de taxi kwam ik aan bij mijn thuis voor de komende 4 maanden. Tot 1 september is mijn studio echter nog deel van het, in de zomermaanden geopende, hostel. Domus Academica Hostel te Helsinki. Hier verliep alles zeer soepel, ik kwam binnen kreeg de sleutel en mijn basic kitchenset (heel heel heeeeel erg basic…) samen met mijn blanket/pillows set en kon naar mijn kamer lopen. Ik zit in een studio met het nummer C (gebouw C), 6 (6e verdieping), 12 (studionummer). Ik heb een heerlijk uitzicht over een deel bos (met daarin een grote begraafplaats maar laten we dat maar snel vergeten). Mijn studio is 19,5 m2 en dus zeer zeker groot genoeg, ik heb een eigen douche/toilet en keukentje.
Die avond nog snel eventjes wat boodschappen gaan doen bij de dichtstbijzijnde supermarkt, haha je raadt het nooit…… de Lidl. Ik had de hoop dat deze winkel, net als in Nederland, ook de Duitse naam van het product zou vermelden, maar helaas dat was niet het geval. Finland is een land met 2 officiële talen: Fins en Zweeds. Het Fins is een groot raadsel en mysterie en een puzzel die eigenlijk nooit kan worden ontrafeld zonder de nodige basiskennis van de taal. Het Zweeds echter is een taal deels verwant aan het Duits, ik ben dus grotendeels het Zweedse gedeelte aan het ontcijferen en soms werkt dit, maar spijtig genoeg lang niet altijd.
Na te hebben gegeten ben ik maar gaan slapen met de wetenschap dat de volgende dag de ‘welcome fair’ zou beginnen en ik voor het eerst mijn tutor en tutorgroup zou ontmoeten.
Meer hierover na de break (dus in het volgende bericht ;) )

Groetjes!

Interessante sidenote… de taxichauffeur en ik maakte een praatje en zo kwam ik erachter dat hij als jong jongetje met zijn familie van Duitsland naar Helsinki was verhuist. Op de vraag hoe hij de stad ervaart antwoorde hij: ‘Erg mooie stad, maar ik ga aan het eind van dit jaar terugverhuizen naar Duitsland want Rusland gaat Finland weer aanvallen en overnemen. Poetin is daar gestoord genoeg voor.’ De enige reactie die ik hierop op dat moment kon geven was: ‘Goh ik hoop ook voor die tijd weg te zijn dan ja….’. Ik heb al van meerdere mensen begrepen dat dit, hoewel deze reactie zeer extreem is, heel erg leeft onder de Finnen en die houden de Russen dan ook goed in de gaten.

Voor degene die het willen weten, mijn adres is Leppäsuonkatu 9 C 612, 00100 Helsinki. (Probeer die straatnaam maar eens correct te zeggen).

  • 03 September 2014 - 21:02

    Amy:

    Leuk Manon! Ik ga je blog zeker bij houden! Veel plezier daar en we houden contact! Liefs Amy

  • 03 September 2014 - 21:22

    Brigitte:

    Heel leuk je verhaal te lezen en weten hoe het je vergaat veel plezier daar Gr. Ikke

  • 03 September 2014 - 22:04

    Carla:

    Hoi manon leuk om je verslag te lezen ga het proberen te volgen....ga je de taal ook nog leren?gr carla

  • 04 September 2014 - 13:12

    Manon Van Nijnatten:

    Bedankt Amy! Sowieso moeten we een keertje binnenkort gaan skypen :)
    Dankje Birgitte en Carla, ik ga hier een cursus Frans volgen... haha dus geen Fins, maar ik leer door het dagelijks leven wel een aantal basiswoordjes.
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hoi allemaal, Ik had het idee om maar gewoon een blog te typen en bij te houden (soort van) tijdens mijn kleine 4 maandjes in Helsinki. Net zo handig om op deze manier de mensen die geïnteresseerd zijn op de hoogte te houden en is ook wel een leuke manier om dat te doen. Veel leesplezier! Groetjes ps. vergeef me m'n spelfouten alsjeblieft

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 3105

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Studeren aan Helsinki University

Landen bezocht: