'Welcome Fair' - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Nijnatten - WaarBenJij.nu 'Welcome Fair' - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Nijnatten - WaarBenJij.nu

'Welcome Fair'

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

04 September 2014 | Finland, Helsinki

De Eerste en Tweede Dag.

Hoi iedereen!
IK had vandaag wat tijd over, dus ik dacht dan maar snel het tweede verslag typen. Ik vind het leuk om reacties te lezen, dus vooral doen! :)

Woensdag 27 augustus was de eerste dag van de tweedaagse ‘welcome fair’. Dit zijn optionele welkom-dagen, waarbij je veel van je praktische zaken kon regelen. Dit was ook de eerste dag dat ik mijn tutor (mentor) en tutorgroep ontmoette.
Mijn tutor, Jonna, is een 25-jarige studente aan de rechtenfaculteit en is Fins. Mijn tutorgroep bestaat uit 4 Franse meiden, 1 Spaans meisje, 1 Chinees meisje en 1 Fins/Zweeds meisje. Verder zijn er nog 1 Italiaanse jongen, 1 Zwitserse jongen en 1 Braziliaanse jongen in mijn groep. Zoals al uit mijn groep duidelijk wordt, Helsinki is zeer populair onder de Franse studenten en dit is dan ook de grootste groep kwa nationaliteit onder de exchange studenten. Verder zijn er ook veel Spaanse, Italiaanse en Duitse exchange studenten. In de rechtenfaculteit is er maar 1 andere jongen met de Nederlandse nationaliteit, ik voel me dus best bijzonder haha.
Het werd me al zeer snel duidelijk dat de meeste exchange studenten naar Helsinki komen met, op z’n minst, z’n tweeën. Dit zorgt ervoor dat het maken van vrienden toch wat lastiger is dan ik had verwacht, maar gelukkig niet onmogelijk.
Tijdens de welcome fair hebben we bijna alle praktische zaken behandeld, Jonna is erg fijn als tutor want het lijkt wel alsof ze alles weet. We hebben onze attendence certificate opgehaald, hiermee is duidelijk dat ik een student ben en dus recht heb op alle kortingen (zeer belangrijk papiertje dus :) ). Verder hebben we onze ‘travelcard’ opgehaald, ze hebben ongeveer hetzelfde systeem als wij met onze ov-kaart dus dat is wel fijn en hebben we onze gebruikersnaam en wachtwoord gekregen voor het computersysteem, ook erg belangrijk en nodig om me voor alle vakken in te schrijven.
Ik ben ook lid geworden van ESN, een studentenvereniging voor voornamelijk internationale studenten, ze organiseren zeer leuke uitjes waar ik zeker bij een aantal mee zal gaan.

Donderdag 28 augustus was de tweede dag van de welcome fair, ik ben hier alleen heen geweest omdat ik als een sukkel mijn gratis simkaart kapot had gemaakt de vorige avond en dus een nieuwe moest gaan halen. Ik ging eerst nog naar de infosessie (verplicht als je 1 ects wil krijgen voor het meedoen aan de welcome fair en de faculty orientation days), die was niet bijster-interessant, veel had Jonna ons al verteld.
Ze hadden het wel over een ‘grappig’ onderdeel van de ervaring hier in Helsinki voor internationale studenten: Winter-sad. Dit betekend dus gewoon dat je 100% zeker depressief gaat worden van hoe donker en koud het hier is in de winter….Maar geen angst! Gewoon extra vitamine D nemen, met vrienden dingen ondernemen en vooral altijd alle lichten aandoen. Ja……Hier konden de meeste mensen in de zaal wel om lachen, maar ben bang dat iedereen sowieso wel in de wintermaanden een stuk moeier is dan normaal en inderdaad ook de Finnen nemen vaak wat extra vitamine D. Maar goed ik ben hierop dus voorbereid en kwam hier om de echte winter mee te maken, dus dat ga ik zeker!
Tijdens die info-sessie heb ik wat vrienden gemaakt en ben eigenlijk hetzelfde gaan doen als de dag ervoor alleen nu als toeschouwer, wat toch wel een stuk relaxter was. De nieuwe simkaart was ook zo opgehaald en die heb ik gelukkig heel in mijn oude mobiel kunnen krijgen. Ik heb de rest van de dag Helsinki nog een beetje verkend en moet zeggen, mijn studio is echt perfect gelegen!
Het is ongeveer 5 minuutjes lopen naar de supermarkt, 8 minuutjes lopen naar Kamppi Centre (een gigantisch winkelcentrum met van alles en nog wat erin), 10/15 minuutjes lopen naar het Centraal Station en ongeveer 20/25 minuutjes lopen naar de universiteitsgebouwen. Helemaal geweldig dus!
Vrijdag, zaterdag en zondag had ik geen introductiedagen en ben ik dus andere dingen gaan doen en maandag begon mijn faculteit ’s welkomstdagen.
Meer over deze dagen de volgende keer.

Groetjes!

Interessant weetje: Wisten jullie dat studeren in Finland geheel gratis is. Studenten hoeven geen collegegeld te betalen en kunnen vaak hun boeken bij de universiteitsbibliotheek lenen (alle nodige boeken voor de vakken liggen daar met stapels opgeslagen). Ze krijgen zelfs 6 jaar lang financiële steun van de overheid, erg luxe dus. Veel mensen hier blijven dan ook lang studeren, neem nu mijn tutor Jonna. Jonna zit in haar 5e (volgens mij laatste) jaar van haar rechtenstudie en is net ook een studie aan de economie faculteit begonnen. Als je hier niet meteen werk vind, dan ga je gewoon zonder moeilijk te doen verder studeren. Dit is toch wel iets anders dan in Nederland.

  • 04 September 2014 - 14:28

    Kiki:

    Manonneke!

    Wat leuk om te lezen, zo kunnen we mooi te weten komen wat je daar allemaal wel niet uitspookt!
    Geniet ervan, voor je het weet ben je weer terug!

    xxx Kiki

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hoi allemaal, Ik had het idee om maar gewoon een blog te typen en bij te houden (soort van) tijdens mijn kleine 4 maandjes in Helsinki. Net zo handig om op deze manier de mensen die geïnteresseerd zijn op de hoogte te houden en is ook wel een leuke manier om dat te doen. Veel leesplezier! Groetjes ps. vergeef me m'n spelfouten alsjeblieft

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 3107

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Studeren aan Helsinki University

Landen bezocht: