De Finse Cultuur Ontdekken. - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Nijnatten - WaarBenJij.nu De Finse Cultuur Ontdekken. - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Manon Nijnatten - WaarBenJij.nu

De Finse Cultuur Ontdekken.

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 September 2014 | Finland, Helsinki

Moi!

Jawel ik begin al wat Fins te spreken (met de nadruk op ‘wat’). ‘Moi’ betekend zoals jullie waarschijnlijk wel hadden geraden ‘Hoi’ of ‘Hallo’, de informele versie (en de meest gebruikte) van alle woorden die ze hebben om iemand te begroeten. Het ziet er naar uit dat ik toch wat sneller verslagen moet schrijven, want ik begin zelf een beetje te vergeten wat ik de eerste dagen heb gedaan. Nog steeds zie ik elke dag dingen die me fascineren en verrassen.
Finland is een zeer modern land en dan met name Helsinki, een wereldstad vol toeristen. De verschillen zijn dan ook niet gigantisch en ‘in your face’, ze zijn subtieler en zitten vooral in de kleinere dingen die je eigenlijk pas echt merkt wanneer je hier woont. De mensen hier zijn net iets terughoudender (behalve wanneer ze dronken zijn, ze houden van hun alcohol hier) en stiller. De boodschappen zijn toch zeker wel een stuk duurder, zeker alles bij elkaar opgeteld (ja, ook de lidl is niet ‘goedkoop’ voor Nederlandse termen).
Maar er zijn ook zeker overeenkomsten tussen Nederland en Finland, de belangrijkste hiervan is toch wel in mijn mening de wetenschap dat hun eigen taal ze niet ver zal helpen in de rest van de wereld. Bijna alle Finnen (zeker die in de grote steden) spreken zeer goed Engels en zijn meer dan bereid een zielige studente te helpen met haar richtingsgevoel.
De dagen na de welcome fair (29,30 en 31 augustus) ben ik Helsinki een beetje gaan ontdekken en heb ik nieuwe vrienden gemaakt.

De 29e ben ik ook met mijn tutor en tutorgroep naar het politiebureau gegaan, alle Europeanen die langer dan 3 maanden blijven in Finland moeten zich bij het politiebureau registreren. Dit bezoekje gaf mij inzicht in een grote hobby van de finnen, het is me ondertussen al vaker duidelijk gemaakt,…… Finnen houden van het staan in rijen, ‘queueing is almost a national sport’. We kwamen rond 12:00 aan bij het politiebureau toen duidelijk werd dat onze specifieke rij pas om 12:45 geopend werd. De gewoonte hier is om in de rij te staan voor een que-ticket (een nummertje voor de rij) en dan af te wachten tot jouw nummer aan de beurt is (ik weet dat dit niks nieuws is voor jullie, maar feit is dat de rij voor zo’n nummertje vele malen groter is dan dat ik ooit in Nederland heb meegemaakt). Maar goed, we waren flink op tijd en ik had nummertje 18, dit lijkt snel…… het duurde 1,5 uur om bij nummer 3 te komen…. Ja wij zijn maar weggegaan en komen individueel een andere keer terug. (Doe ik dit niet dan ben ik volgens mijn tutor een ‘illegal immigrant’, ook wel een ervaring om een keer mee te maken, maar ik denk dat ik pas).
Verder zijn we ook gaan lunchen bij ‘Unicafé’ een prachtig iets wat ook best wel in Nederland geïntroduceerd mag worden met dezelfde prijzen. Het is niet vaak dat ik iets goedkoop vind in Helsinki, maar dit is toch werkelijk waar zeer goedkoop. Voor 2,90 euro koop je als student bij Unicafé het hoofdgerecht van een maaltijd, dus een stuk vis/vlees/saus/lasagna (wat er die dag ook op het menu staat) daarnaast mag je 1 drankje (in Finland drinken ze gewoonlijk melk naast hun warme lunch). Dan komt het gedeelte waar je in principe niet voor betaald, maar wat er toch bijhoort: onbeperkt water, onbeperkt aardappels en rijst en pasta, onbeperkt groenten (maar 4 verschillende soorten echter) en onbeperkt brood met soort kruidenboter. Hoewel het eten niet het beste is, maakt de prijs het langsgaan zeker waard.
Ik ben verder ook nog bijvoorbeeld zondag de 31e naar een film geweest die midden in Helsinki naast het station buiten werd vertoond en waar veel studenten op af kwamen. (het was een interessante, maar toch ook ietwat bizarre film, maar zeker leuk om die te kijken met honderden andere om me heen). Ook heb ik me voor mijn eerste 2 vakken aangemeld, mijn eerste college-dag is de 16e. Maandag 1 september begint mijn faculty orientation (informatiedagen van mijn faculteit) en dit duurt tot en met 3 woensdag 3 september. Meer hierover de volgende keer! :)

Moi moi (Jazeker hoe hilarisch het ook lijkt, dit betekend dus ‘doei’ of ‘tot ziens’)

Interessant feitje: Zoals al duidelijk wordt in mijn verhaal eten de Finnen ’s middags warm. Over het algemeen eten ze als ontbijt brood (ander soort dan ons) met beleg of ontbijt-cereal, dit komt dus redelijk overeen met Nederland. In de middag eten ze wat wij als avondeten eten, dus een warme maaltijd. Dit zal ook ongetwijfeld te maken hebben met de strenge winter die ze hier hebben en waarvoor ze dus genoeg energie moeten hebben. ’s Avonds eten ze dan over het algemeen wat wij eten als lunch. De restaurants in Helsinki zijn dan ook vele malen goedkoper in de middag om warm te eten, dan in de avond. ’s Avonds zijn het toch voornamelijk toeristen die warm zullen eten in een restaurant. Gelukkig eten ze hier trouwens wel avondeten rond 18:00 uur, echter ben ik vrienden met mensen die gewend zijn te eten rond 21:00 uur, dus het is al vaak voorgekomen dat ik ook pas rond 20:00 eet (ik dus 2 uur later dan gewend en hun 1 uur eerder). Maar ach.. daar wen ik wel aan, tot die tijd eet ik tussendoor maar wat extra fruit en koekjes haha.

  • 14 September 2014 - 01:23

    Monique:

    Ja ja Manon schrijf maar wat vaker ja! Is gewoon leuk om te lezen wat je daar uitspookt. En vergeet vooral niet terug te gaan naar dat politiebureau! !!! Heel veel plezier! Moi moi xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hoi allemaal, Ik had het idee om maar gewoon een blog te typen en bij te houden (soort van) tijdens mijn kleine 4 maandjes in Helsinki. Net zo handig om op deze manier de mensen die geïnteresseerd zijn op de hoogte te houden en is ook wel een leuke manier om dat te doen. Veel leesplezier! Groetjes ps. vergeef me m'n spelfouten alsjeblieft

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 3103

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Studeren aan Helsinki University

Landen bezocht: